ברלין, פוטסדם, דרזדן, לייפציג, המבורג

רישמי מסע לברלין 7-13.9.11, פוטסדם, דרזדן, לייפציג, המבורג והכל ב- 7 ימים מלאים עם "נווה אקדמיה"

יום ראשון

בטיסת לילה מתישה הגענו לבריל. עמי האפנר חכה לנו בשדה ולקח אותנו לסיור בעיר ברלין בירת גרמניה.
נסענו בשדרת עצי התרזה אונטרלינדן. ראינו את שער ברנדנבורג והקוודריגה - מרכבת 4 הסוסים, את העמוד עם ניקה אלת הנצחון המוזהבת. ביקרנו במנהרות התת קרקעיות שבהם היתה האוכלוסיה בתקופת מלחמת העולם השניה ונכנסנו לבית הכנסת היהודי, שנהרס בחלקו ע"י פגז בליל הבדולח. היום מוזיאון.
נסענו ברחובות הרחבים של העיר המחודשת שהיתה חצויה, לברלין המזרחית והמערבית, היום קשה להבחין מה היה שם ומה כאן.
נסענו למלון לארוחת ערב ולהשלים את שעות השינה החסרות.

יום שני

צאנו מהמלון אל העיר הגדולה, ביקרנו בבונדסטג, עברנו בדיקה בטחונית מדוקדקת ועלינו לכיפת הזכוכית להשקיף על כל העיר. נוף נהדר על בית הקנצלרית, השדרות, בתי הממשל הגרמני, והנוף מסביב. הצצנו למליאה וראינו את הגב' מרקל.
בכניסה אנדרטה לזכרם של 94 אנשי הבונדסטג שנרצחו ע"י הנאצים, בצורת פלטות עומדות ממתכת.
הלכנו לראות את כיכר באבל, האוניברסיטה, השגרירויות. האנדרטה לזכר שריפת הספרים של אולמן שם נאמר "במקום ששורפים ספרים שם ישרפו אנשים".

נכנסנו למבנה הפייטה - החמלה, מסביב בתים מרשימים מהמאה ה- 19 שעומדים היום בשיפוצים. משם נסענו לצ'רלי פוינט תחנה C שהיתה תחנת מעבר בין ברלין המזרחית למערבית, היום המקום הוא תיירותי. נסענו דרך מוזיאון הטרור למרכז פוטסדם, מרכז סוני, מולים וחנויות, מסעדות ומזללות. לא פסחנו על אתר ההנצחה: מצבות, מצבות.
עברנו ליד מרכזי אומנויות ושד' הכוכבים, ארמון בונדסרק על 169 חבריו, משרד האוצר, כדור הארץ של העיתון דה-וולט.
בקרנו במוזיאון היהודי באדריכלותו של דניאל ליבסקינד שם קיבלו אותנו שני מדריכים שהסבירו בעברית על אגפיו השונים של המוזיאון, חדר הצינוק והמבוכים.
בקרנו את ארמון פרידריך ועברנו ליד מגדל הטלפון בדמות מגדל אייפל. נסענו לצד המזרחי לראות את החומה המפורסמת שהפרידה בין המזרח למערב 1320 מ' ציורי גרפיטי מיוחדים ומעניינים. אדם מולקולרי - יונתן בורובסקי 3 דמויות מחוררות גדולות, במזרח העיר - המטייל הקונוונציונאלי מתקשה למצוא היכן עבר קו ההפרדה אבל חדי העין מבחינים באיזורי שממה שהולכים ונבנים. כאן התחיל טיול הלילה בברלין המוארת.
נסענו לאנדרטה הרוסית הגדולה לזכר 80 אלף החיילים הרוסים שנפלו בפלישה לברלין. אנדרטה רוסית אופיינית בגודלה ובמונומטליות שלה. עם כיתובים מדבריו של סטלין ברוסית ובגרמנית.
אכלנו ארוחת ערב במרכז סוני ובמזללות שממולו ומרכז מרצדס המואר.
נסענו לרובע היהודי, נכנסו לכמה חצרות, בכניסה על הרצפה ריבועי ברונזה עם שמותיהם של היהודים שגרו בחצרות האלה. היום המקום משמש מרכז בילוי, וחלפנו על בית הקברות היהודי ששם קבור גם משה מנדלסון. על קבר החומה התנוסס מגן דוד, זה איזור הבוהמה של בתי קפה וחנויות יוקרתיות. חזרנו למרכז פוטסדם לראות את התאורה המיוחדת שלא פעלה, גם שער ברנדנבורג שמואר תמיד הפעם לא היה מואר. חזרנו מאוחר למלון למנוחה כי היום היה עמוס ומעייף.

יום שלישי

נסענו לשכונת גרינוולד לרציף 17, מתחנת רכבת זו העבירו את יהודי ברלין למחנות הריכוז. על הפסים רשומים כמות היהודים ולאיזה מקום נשלחו, ממינסק ועד לודג'.
נסענו לפוטסדם בדרך לא פסחנו על גשר גלינקה שם הוחזרו דיפלומטים ומרגלים ממזרח למערב גם צ'רנסקי הועבר על גשר זה.
נסענו לארמון סיסיליה הוף עם 170 חדרים וגנים יפים וצבעוניים, שם נערכו מפגשים בין 4 המעצמות הגדולות לשקם את גרמניה מהמלחמה. נערכו 13 מפגשים, רוסיה עם סטלין מציעה לא לשקם את גרמניה ולהשאירה כנועה. לעומתה ארה"ב בעד שיקום ואישוש. הרוסים בנו שכונות יוקרתיות באזור כמו, אלכנסדרובקה, שהיום אונסקו נותנת עליה חסותה.

המוזיאון מבליט את ועדת פוטסדם שאותה ניהלו רוזבלט, סטלין, צרציל וטרומן, קטלין החליף את צרציל.
את ארמון סן-סוסי בונה פרדריך וגם את הגנים היפים. היום האוניברסיטה, הפקולטה לחקלאות מטפלת בגנים. בגנים מבנים מיוחדים כמו המבנה הסיני, ומבנים אחרים המקשטים את הגנים בצבעי זהב. עכשיו משפצים את הארמון וצובעים את האריחים השרופים ומשפצים את הדמויות שקישטו את הארמון. הגן הסיציליאני, הגן הנורדי, בית הארחה של הארמון וטחנת הרוח. ממול בריכת המים וגבעת החורבות.
פרידריך מביא את תפוחי האדמה לגרמניה, הוא קבור בחצר עם כלביו. היחוד בגנים הם הטרסות לכרמים ועצי תאנה שאינם אופיניים לתנאי מזג האויר בגרמניה והם בחממות זכוכית. בפוטסדם נמצאת הגלריה הראשונה בגרמניה. הלכנו עד האובליסק ושער ברנדנבורג של פוטסדם משנת 1770.
הגענו למרכז העיירה ואכלנו שוורמה אצל הטורקי. טיילנו במדרחוב בין חנויות התיירים והמשכנו לוונזה. בוילה מפוארת התאספו כמה מהמנהיגות הנאצית ובמשך שעה וחצי החליטו על הפתרון הסופי של העם היהודי. מתחת לווילה אגם שבו מצאו אותם צוררים: מהיטלר, הימלר, ואיכמן שכתב את הפרוטוקול, שעת מנוחה.
חזרנו למלון ובערב נסענו להצגה Yama: פעלולים, שירה, אקרובטיקה, במות מסתובבות ופירוטכניקה מודרנית. הצגה מעניינת שציירה בפנינו את גרמניה האחרת.

יום רביעי

אנחנו בדרך לדרזדן. עמי נתן סקירה על הרייך ה- 3 ועלייתו של היטלר לשלטון. החל מהשבטים הגרמניים וויזיגוטים, עוברים מפגניות לנצרות ולשומרי הנצרות. קרל נאבק במוסלמים מייסד את האימפריה ה-I ולואי הגרמני כובש חלקים גדולים מאירופה ומקים את האימפריה הרומית הקדושה שמביאה את הרייך ה- II.
הדרך מביאה אותנו לדרזדן בירת סקסוניה היושבת על המים במאה ה- 12מוזכרת לראשונה שושלת וטיג ששולטת בה עד המאה ה- 20. בין שליטיה האצולה, הנסיכים, ומלכים נמצא פרידריך הפטרון של מרטין לותר, אוגוסט החזק, מבקר בצרפת מבקר אצל לואי ה- 14 בפירנצה ובאיטליה ומחליט כאן על נהר האלבה להקים את דרזדן, עיר יפה ומערבית.

במלחמת העולם השניה מופגזת העיר ונכבשת ע"י המערב, הופכת לעיי חרבות ונשרפת עד דק. עם האיחוד מחליטים לשפץ את העיר ולהחזיר עטרה ליושנה. בונים מחדש את הכנסיות הפרוטסטנטיות והקתדרלה הקתולית. בית הכנסת שנהרס במלחמה משופץ ונבנה מחדש.
היום יהודים מברית המועצות מאיישים את המקום, 750 איש. הלכנו על הביצור של העיר וירדנו במדרגות אל בית המשפט והפרלמנט. על הקיר ממול תהלוכת האבירים ושושלת ויטיג מ- 1830 - 1876 - מצעד האצילים.
ציור בן 125,000 חלקים מפורצלן, הפזל הגדול בעולם של מייסן. ראינו את מבנה אורוות הסוסים ונכנסנו בכניסה הארמון צוינגר מהמאה ה- 19 ביקרנו בתערוכת הפורצלן המרהיבה, נסענו לאורך נהר האלבה לבסטאי - שמורת טבע. תופעה גיאולוגית של סלעי משקע יבשתי קרסטי. סלעים בצורת כרים כשאנחנו מעל נהר האלבה מתפעמים מהטבע והנוף. בחניה עמי פתח בקבוקי יין עם גבינה וחטיפים מלוחים לציין את יום הולדתו. היה כיף ובמיוחד - מזל טוב. חזרנו למלון עייפים ומרוצים

יום חמישי

אנחנו בדרך להמבורג עיר בצפונה של גרמניה עיר נמל בלי ים. עיר מדינה. מייק מדריך מקומי נחמד ויהודי קיבל אותנו, הסביר בעברית. בעיר 7000 יהודים שהגיעו מרוסיה. העיר מונה 2 מליון תושבים עם הפריפריה של 4.5 מליון תושבים, יושבת על אגם אלסטר, יש בה 92 מסגדים כ- 140,000 מוסלמים. 2 בתי כנסת. העיר נוסדה בשנת 812, הגיעו הנה יהודים שברחו מהאינקוויזיציה מספרד ופורטוגל ובנו את העיר - היו כאן ביצות, העיר יושבת על משטח בטון מעל הביצה. בוונציה יש 460 גשרים וכאן 4700. הכמות הרבה בעולם. היו כאן כמה מרכזים יהודיים כמו רובינזון והירשפלד, בליל הבדולח נאלצו לברוח. בגלל הנמל שימשה המבורג מרכז מעבר לעולם. כולם עברו כאן.

7 מליון פליטים מתוכם 1 מליון יהודים שרובם עברו לארה"ב. הנמל הוא השלישי בגודלו בעולם, אחרי רוטרדאם הראשון ושנחאי השני. המבורג היא העיר העשירה בערי גרמניה.
נכנסנו לכנסיה משנת 1776 כנסיתו של מרטין לותר, כנסיה שעברה עכשיו שיפוץ שם ערכו אזכרה לנספים ב- 11.9 בניו יורק. ליד פיסלו של אוטו-פון ביסמרק ערכנו תצפית על הנמל. הנמל נמצא על נהר אלבה, מהצד השני פרג, עומק הנמל 17 מ'. היום אוניות גדולות צריכות 22-23 מ' כך שספינות נהר מעבירות את המטענים. גודל הנמל 75 קמ"ר, 15 מליון קונטיינרים של סחורות.
מולנו ראינו מבדוק יבש ענק הספינה של רומן אברמוביץ יצאה מכאן, היום המספנות ניקנו ע"י דובאי. ברחבי הנמל בתי מחסנים מעניינים שאונסקו היום נתנה עליהם חסות לשימור.
עזבנו את המבורג נפרדנו ממייק המדריך ושמנו פעמינו לברלין.

יום שישי

יצאנו דרומה לכיוון ויטמברג ולייפציג. ויטמברג עירו של מרטין לותר, מרטין לותר למד עריכת דין וכן להיות כומר לתאולוגיה במאה ה- 16, הוא מוזמן לסקסוניה להיות מרצה לתאולוגיה במנזר האוגוסטיני, בשנת 1517 תולה את 95 הטזות שלו על קיר הכנסיה, מאד מענין וחדשני. לא מסכים עם דרכי הכנסיה בנושא הוידוי, בשנת 1521 נוסע לוועדת וורס - וורמייזה, יש לו אוהדים רבים לרפורמה. אז מוציאים את הרפורמה מחוץ לחוק, בשנת 1546 מת מרטין לותר ונטמן בכנסיה.
בשנת 1618 מלחמת 30 השנה, עימות בין קתולים לפרוטסטנטים. נכנסנו לבית בו הוא גר, ראינו את פסל אשתו ונולדו להם 6 ילדים. ליד הכנסיה אנדרטה לשואה "ממעמקים קראתיך ה' " ידיים יוצאות ממנה. היום האנדרטה בשיפוצים. היום ביתו משמש מקום לימוד תאולוגיה במסגרת האוניברסיטה ומוזיאון.
עזבנו את ויטמברג בדרכנו ללייפציג. על הדרך חלקות מעובדות לגידולי ירקות וגפנים. השם לייפצי - עץ לימונית בסלבית עתיקה, נזכרת כבר במאה ה- 12. מהקיסר ברברוסה מקבלת מעמד של עיר ירידים. מסה - יריד, מיסטר-מסה M,M, במאה ה- 16 בשנת 1530 הורשו היהודים לבוא לירידים אך לא לגור ולהקבר בה, במאה ה- 19 החומה שהפרידה בין מזרח למערב נופלת בשנת 1989. 200,000 מוחים צועדים בשקט כהפגנה. זוהי עירו של יוהן סבסטיאן באך 1763-1780 מנצח על מקהלת הילדים בכניסת סנט תומס.
ראינו את פיסלו של פליקס ברטולדי הנכד של משה מנדלסון. המשפחה התנצרה ושינתה את שמה לברטולודי. נעשה כבר מפורסם בגיל 20 כמוסיקאי גדול ומחונן. במוזיאון היהודי בברלין ראינו את דיוקנו ודיוקן אשתו.
העיר לייפציג נפגעה קשה מההפצצות במלחמת העולם ה- II. אנשים מפורסמים רבים נולדו וגדלו בעיר הזו. עברנו ברחובות העיר הגדולה והמודרנית, נקיה להפליא עם ככרות וגנים. יוהן גיטה נולד כאן כותב את פאוסט גם וגנר נולד כאן. לכל אחד מהאישים פסל באחת מהכיכרות. הלכנו לראות את המקום בו עמד בית הכנסת שנהרס ונשרף בליל הבדולח, על השטח הציבו אנדרטה מיוחדת הכיסאות הריקים על משטח מוגבה, בעיר ניספו 14,000 יהודים שנשלחו למחנות ורכושם נשלל מהם. היום בעיר 150 יהודים שהגיעו מרוסיה.
בשנת 1409 הוקמה בה האוניברסיטה הנחשבת השניה בעתיקותה בגרמניה. בשנת 1961 בנו הרוסים אולם קונצרטים יפה, יש בעיר בית הדין הגבוה לערעורים מתקופת הרייך ה- 3, בית יפה עם כיפה ירוקה. בית העירייה הוקם בשנת 1905, כל המבנים שופצו וממשיכים לשפצם, בעיר כמה וכמה מוזיאונים ומוזיאון שטוזי. על האוטוסטראדה חזרנו מלייפציג לברלין.

יום שביעי

את היום השביעי הקדשנו להשלמת האתרים בעיר ברלין - באי המוזאונים פקדנו את שתי הכנסיות של הגרמנים ההוגנטים, גדולות עם עמודים קלאסיים בעיצוב קורינטי פרוטסטנטים צרפתים מימין ומשמאל גרמנים.
ביקרנו בקתדרלה הגדולה והמפוארת, בקריפטה ארונות קבורה של מלכי פרוסיה ובני ביתם. משם נסענו למוזיאון פרגמון, לסולטן הטורקי היו קשרים עם הקייזר הגרמני, במאה הקודמת, הגרמנים שלחו ארכיאולוגים לחפירות ארכיאולוגיות באתרים החשובים. סוכם שתוך כדי החפירות הם מקבלים 1/3 מהאוצרות ו- 2/3 משאירים בשטח האתר. עם החפירות בברגמב - פרגמון הם לקחו מונומנטים גדולים, שער אישתר מבבל, מזבח ועוד.

החידוש מפרגמון שלא כותבים יותר על במבוק או פפירוס אלא על נייר פרגמון.
נמצאת כאן הספריה השניה בגודלה. הגדולה נמצאת באלכסנדריה. בתצוגה מרשימה ראינו רגע של מלחמה בין האלים והענקים, במלחמת הטוב נגד הרע. את השיש הביאו מהאי לסבוס, 120 מ' מזבח עם פסלים אורגינל מהתקופה ההלנית. ממילטוס מהמאה השניה הרומית הביאו את שער הכניסה לשוק, רצפת פסיפס מביתו של אדם עשיר. אורפאוס עם הנבל ובעלי החיים מקשיבים לו, קבר רומי עם עמודי שיש וגירלנדים. אסטלות מהאלף הרביעי לפנה"ס כתב בבלי, שער שניבנה ע"י נבוכדנצר אורגינל עם לבנים מזוגגות וביצורי החומה. מכיוון שהמועדים הם חקלאיים על פי עונות השנה, האסטלות מדברות על מזג האוויר.
על שער לאלה אשתר דמויות של בעלי חיים עם זנב עקרב גוף נחש, כנפי נשר גוף אריה, אסטלות עם כתב יתדות. גובה השער באורגינל הוא 26 מ' כשהמבנה של המוזיאון הוא רק 16 מ'. השער מקושט בפרחי מרגרטות ומעליהם 120 אריות.
במלחמת העולם ה- I נתקעה אוניה שהובילה אוצרות מבבל בסיציליה בדרך לגרמניה, המקומיים החרימו את האוצרות.
הספקנו להציץ למוזיאון האיסלם על האוצרות שבו וסיימנו במוצגים מהתקופה הרומית.
יצאנו את המוזיאון בדרכנו למגדל הטלוויזיה 368 מ' ב- 40 שניות הגענו ל- 203 מ' הקפנו את כל הרחבה הצלחנו לזהות את ברלין ממעוף הצפור.
ברח' לבצוב פקדנו אנדרטה לזכר השואה, רכבת משיש קשורה, קיר שמספר על מספר הנספים במקום בו עמד בית הכנסת שאיננו עוד.
נסענו לארמון שרלוטנברג מבנה שבנה המלך פרדריך ה- I לזכרה של אשתו סופי שרלוט. נסענו בשדרה שאותה הגה ביסמרק מקבילה לשאנז-אליזה באורך 3 ק"מ, נסענו לאירופה סנטר עם פיסול סביבתי, כנסיית וילהלם שנמצאת בשיפוצים וכנסיה מודרנית. ביקרנו במרכז Ka Pe We למנוחה וארוחה ונסענו לשדה התעופה